כשהמזבח מוריד דמעות.
"אמר רבי אליעזר כל המגרש … אפילו מזבח מוריד עליו דמעות," (סנהדרין כ"ב ע"א). ניתן ללמוד מזה את חומרת העניין הכרוך בפירוק המערכת הזוגית.
אולם במצבים שהם בחזקת כלו כל הקיצים ואין מנוס מלפרק את החבילה, חלה החובה על כל אחד ואחת לעשות זאת בצורה נאותה ובכך למנוע עוד נזק. פירוק החבילה בצורה אנושית ונבונה הוא חובה וכאשר ישנם ילדים בתמונה החובה הזו עולה שבעתיים.
תכופות, כתוצאה ממניעים רגשיים נגררים אנשים למלחמה ומטביעים את עצמם במערכה אשר תארך לפחות שנתיים ימים, תגבה משאבים נפשיים כבדים, הון עתק בהוצאות משפטיות והעיקר, תגרום נזק נפשי כבד לילדים. הדרך האחרת לבצע את התהליך הקשה הזה, היא דרך מושכלת וישרה שכוללת הסכמה הדדית שנבנה בתוך תהליך מסודר ומכובד, דהיינו על פי הסכם.
כאשר בוחרים בדרך זו התהליך יעיל יותר מתביעות כאלו ואחרות, פחות כואב ובדרך כלל התוצאה שלו דומה או אף יותר טובה בהרבה ממה שבבית הדין ו/או בבית המשפט יכולים היו לפסוק. מניסיוני, זוגות אשר לא הצליחו להגיע להסכם כזה וכן פנו להליך משפטי מיגע וארוך, הגיעו, כעבור שנתיים (בדרך כלל) לאותן תוצאות להן היו זוכים לוּ ערכו הסכם ערב הפניה לבית הדין או לבית המשפט בתביעות אחת מול האחר.
חשוב לשים לב שגם כאשר מחליטים לפנות להליך על פי הסכם, עדיין חובה להיוועץ עם מומחה בתחום כדי שההסכם יכלול את כל מה שדרוש לכל הנוגעים בדבר. בכך אפשר למנוע התדיינויות חוזרות ונשנות בדבר פרטים שנותרו מחוץ להסכם. הדבר תופס חשיבות יתרה בציבור הדתי חרדי כאשר ישנה הידרשות להדגשים ולרגישויות ייחודיים לציבור זה, כמו שבתות, חגים, בית כנסת, צורת החינוך ומסגרותיו, שמחות וכד'.
כמו בכל הסדר שנכרת בין שני צדדים, בין אם יש ביניהם סכסוך לבין אם אין, גם כאן יש לפנות לאיש מקצוע שמתמצא בהליכים אלו כדי לדאוג שהדברים יעשו על הצד הטוב והיעיל ביותר. ככל והדברים האלו יקבלו מענה הולם ותואם בהסכם עצמו כך האפשרות להתקדם ולהמשיך לפרק ב' מבלי להשאיר קצוות פתוחים אשר עשויים להפריע להשתקמות כל המעורבים בדבר- גוברת.
השבת בנתניה – שבת וישב 12.12.2014)